Sunday, November 22, 2009

Bertudung... Fesyen @ Kewajipan?


Kecantikan abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang,bukan terletak pada wajah dan pakaian nya..



Aku nk cta ckiiiiiiittttt sal BERJILBAB.. Aku sja jaa..t'tarik nk cta sal jilbab.. Aku gdis b'jilbab.. Aku b'jilbab ats rsa ksdaran sndri yg trbit bla aku mningkat dewasa.. Tp sblm tu,Bunda byk guide aku utok dorong aku supaya pkai jilbab.. Dan Alhamdullillah aku dan adek aku x byak kerenah.. Kami temui sdri hdayah utok b'jilbab.. Thanx Bunda.. :))



Aku pon x bapa nk ingat sgt pda umo bapa aku stat b'jilbab.. Tp xclap aku,perasaan malu utok kluar rumah tnpa jilbab mncul dlm benak hati lbih krg tme naek skulah mngah..(SMKTAM!) Teros trg aku taip kn disini,aku rsa cm x pkai bju bla xda jilbab d kpala aku.. Alhamdullillah.. Aku syukur sgt2 ke hadrat Ilahi coz aku d beri rsa mcm ne.. Dgn rsa ne laa yg m'yebab kn aku kekal b'jilbab hgga skrng.. Doa kn agar ini kekal hgga akhir hayat aku.. Ameen...


Aku ne t'golong dlam golongan yg sgt b'tuah..sbb aku b'jilbab dgan kemahuan aku sdri.. Malah pda usia yg blom t'lewat.. Huuurrrmmm...... Aku syg pda shbt2 kaum Hawa yg laen.. Dorang ctik.. Dan m'zahir kn mahkota mrka kpada lelaki bkn muhrim.. Bkn kah ini 1 kerugian besar? Bg aku ini sgt2 merugi kn kaum Hawa.. Ye lah..free2 jaa laki tguk mahkota.. Ptot nya smpan kat Suami.. Btol x?



Ckgu aku pnah ckp kat klas aku.. Time ne skulah mngah la.. Ckgu ckp,kalo kta biarkn ikn kat dlm longkang tnpa ltak kn dlam akuarium org x hingin pon nk mkn.. Geli tguk! Xda harga pon.. TP..kalo kta ltak ikn tu dlm akuarium yg cntik,org tingin nk mkn. Malah org akn syg sgt2 ikn tu kn? Harga dia pon akn mngkat.. Demand la ckit kn2? Mcm tu la jgak dgn pomp..Kalo kta jga dri,xbg org bkn muhrim pndng sembarangan..harga dri pon xt'cemar.. Aku skong ckp ckgu tu.. Tp sori laa,aku xingt plk ckgu mna.. Ckgu laki ka pomp ntah? Tp aku rsa ckgu pomp ne.. (nyanyuk sda aku..Hee.. :D)



Ada yg pling byak alsan aku dgar dorang tanak b'tdung ne pasal panas atau xsmpai seruuuu lg..(Kekasihku seru kot??)Dorang ckp,panas laa..tmbah2 kat Malaysia haa..Aku plik.. Xngaji agama ka dorang ne? Ustaz/Ustazah x ckp ka?? Sal panas nya api neraka tu nanti?? Tp aku rsa totally bkn slah Ustaz n Ustazah..dorang dah dgar..tp lupaaa kot? Mcm mna dgn kepanasan api neraka nanti? Sgupkah korang tahan? Panas api neraka lg dasat kew,panas duniawi ne?



Honestly,aku kagum dgn wanita2 Islam yg BERJILBAB! Walau pon panas,dorang xmngeluh. Aku kdng2 naik hairan jgak.. Knapa dlm situasi yg panas,slalunya org yg mngeluh panas adalah lelaki yg mmg sah2 xb'jilbab.. Atau pon si wanita kafir yg x d tuntut b'jilbab.. Atau pon ,si wanita Islam yg xnak b'jilbab.. Slalu sgt aku dgar omelan dorang tu ... panas2.. Aku yakin,Allah sentiasa ada b'sama dgn hambaNya yang yakin dgn kebesaran Nya yg sntiasa mnurut perintahNya..



Aku ada t'baca 1 artikel ne..(kat mna xingat plk..).. "Wanita b'jilbab xsemestinya b'iman,dan wanita b'iman itu semestinya b'tudung".. Seurat rmbot yg didedahkn oleh si isteri myebabkn si suami di azab dgn seksaan api neraka slama 70 tahun.. Kcian dowh ngan suami kta nanti.. Ishkkkk2.... Aku juz nk taip kat cne,aku bkn lah sempurna pon.. Nobody's perfect kn2?? Tp kta cba laa yee? Jdi yg t'abes baek yg t'mampu oleh kta.. Insya Allah..



Ada palk ayu2 ,comey2 pkai jilbab tp lalai dlm solat.. Ada plak solat nya ckup 5 waktu sehari semalam, namun mahkota nya x d jilbab.. Mngkin solat nya ada sdiiiikit cela yg dia x sdar.. Moga di beri kn NUR ILAHI.. Sejujurnya aku jga byk kelemahan,oleh itu sma2 kta perbaiki dri... (^_^)



Disini aku ingin sgt kongsi kn sama2.. Firman Allah yg b'mksud:

"Dan katakan lah kpda perempuan2 yg b'iman supaya menyekat pandangan mereka (drpdmemandang yg haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihat kn perhiasan tubuh mereka kecuali yg zahir daripada nya dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju nya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihat kan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak2 mereka atau anak2 tiri mereka atau saudara2 mereka atau anak bagi saudara2 mereka yg lelaki atau anak bg saudara2 mereka yg perempuan atau perempuan2 Islam atau hamba2 mereka atau orang2 gajidari orang2 lelaki yg telah tua dan x berkeinginan kepada perempuan atau kanak2 yg belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan jangan lah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yg tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubat lah kamu sekalian kepada Allah wahai orang2 yg beriman supaya kamu berjaya"

Surah Al-Ahzab: Ayat 59



Akhir skali aku nk taip adalah.. Iman.. Apa mksud iman?? Aku ingt lg Ustaz time form 1.. Ustaz Zawawi (gelarannya adlah Ustaz Rox.. gee... :D) Dia ajar Pndkn Islam.. Mula2 dia suh lukis LOVE.. Kami 1 klas t'cengang2.. Haaaahahaa... Npa Ustaz ne..? Ktowang pon lukis laa hati.. Then dia suh lukis LIDAH.. Kami ikot kn jgak.. Dah dia Ustaz kn?? Blajar tgi2..kna laa ikot.. heee... :D

Last but not least,Ustaz suh ktowang lukis BADAN..(aku wat org lidi jak! hihiiiii....)

Pastu bru Ustaz suh ktowang tulis.. Iman ialah keyakinan dlam HATI,mengungkap kan dgn LIDAH dan pelaksanaan nya dgan ANGGOTA BADAN.. Nah! bru laa kmi pham.. :))


Andai kta kmu m'cari Iman wahai sedara2 ku,itu lah dia.. Bkn kah trg2 di nyata kn BERJILBAB itu WAJIB? Knapa ingin disangkal? Honestly, sehingga ke saat ini aku yakin dgn jilbab di kepala ku.. Aku xpnah mngeluh.. Aku pon xtaw knapa.. Mngkin sbb aku pcaya sbg hamba Nya,aku wajib patuh pada perintah Pencipta ku.. Bukankah Dia yg mencipta kan aku? Jadi wajarlah utok Nya memerintah kan aku utok memakai jilbab atau tidak..



Pasti byk yg boleh di sangkal oleh mereka yg xmahu tnduk pada perintah Pencipta.. Namun,seboleh yg mngkin akn aku cba patah kn semua pndgan salah mereka yg ingin mngelak dri perintah ini.. Sesunguh nya kta x mngkin mnjadi orang blain.. TP bkn kah kta boleh mjadi orang yg lebih baik.....?

Sama2 lah kta perbaiki dri bg yg m'baca dan yg mnulis serta yg disekeliling nya.. Sma2 kta mnuju NUR ILAHI.... Ameen.. (^_^)

3 comments:

Medabee said...

kalau nk bertudng biarla sempurna...ttp dada..ttp belahan leher..

"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. "An-Nur : 31

epilogwannabe said...

ayoyo...aku tak layak koT nak bagi komen kot sebab aku ni pon jahil..huhu..bukan bodo sgt tapi tak mempraktikkan nye...satu hari nanti...insyaALLAH ~~

Kak Long said...

babe,Insya Allah la kta kn sntiasa m'cri yg t'baek..